22 april 2020; Chassidische Reis

Chassidische reis naar de

schatten van de Ba’al Shem Tov

Een fysieke en innerlijke reis

22-29 april 2020

In 2020 reizen we opnieuw door het land van de Ba’al Sjem Tov in de West-Oekraïne. We reizen langs oude sjtetls waar Chassidische rebbes leefden en werkten. Daar bezichtigen we de materiële overblijfselen van hun bestaan: synagoges, mikwes, graven van de rebbes. We genieten van de natuur waar sommige rebbes hun inspiratie vonden. We lopen letterlijk en figuurlijk in hun voetstappen. Want behalve een reis door het fysieke land van de Ba’al Sjem Tov en zijn volgelingen wordt het ook een innerlijke reisWe gaan lernen over het gedachtengoed van de rebbes. We beoefenen meditaties in de stijl die zij met hun volgelingen deelden. We zingen hun oude nigoeniem (melodieën) en Jiddische liederen en laten ons er door inspireren. En dit alles op de plaatsen waar zij hebben geleefd en gewerkt, in de natuur en binnenshuis.

Ook het huidige Joodse leven zal niet ontbreken. Verschillende ontmoetingen staan op het programma.

We starten de reis met de Ba’al Shem Tov, de mystieke meester die de stichter was van het Chassidisme.
We bezoeken zijn belangrijkste leerlingen rabbi Ya’akov Yosef van Pollonoye, die veel leringen van de Ba’al Shem Tov opschreef, en de Magid van Mezhiretch die het Chassidisme verbreidde door zijn leerlingen naar verschillende landstreken uit te zenden.

We bezoeken een andere leerling van de Ba’al Shem Tov, rabbi Pinchas van Koretz, ontmoeten rabbi Zusya van Hanipol die behoorde tot de cirkel van de Magid, en rabbi Moshe Chaim Ephraim van Sudilkov, kleinzoon van de Ba’al Shem Tov en leerling van de Magid en van rabbi Ya’akov Yosef van Pollonoye, die het gedachtengoed van zijn grootvader uitlegde.
Allen behoren zij tot de eerste generaties na de Ba’al Shem Tov.

De reis wordt begeleid door reisleidster Wilma Menko, rabbijn Hannah Nathans, en magid/zangeres Shura Lipovsky.

Informatie en aanmelding

• Reisleidster Wilma Menko  voor inhoudelijke vragen: wjmenko@gmail.com
  • Reisburo  TRAVELXLATHOME voor de routebeschrijving, vragen over de organisatie, informatie over de kosten, en aanmelding: esther@travelxlathome, 0297-580858 / 06 5108 4052.

• 20 of meer deelnemers:         € 1538,00
  • 15-19 deelnemers:                € 1824,00
  • 1-persoonskamer toeslag       €   175,00

Deze prijzen gelden tot 30 november. Daarna kan de prijs omhoog gaan.

Georganiseerd in een samenwerking van Hamakor met Stichting PaRDeS.

Download de flyer.