In memoriam Henk Vreekamp, groot vriend van IsraŽl

Geplaatst op 01-03-2016

Het bericht van het overlijden van Henk Vreekamp door een noodlottig ongeval heeft ons diep geschokt.
Henk voelde zich nauw betrokken bij alles wat jodendom en Israel betrof.

Vanaf zijn proefschrift dat over het niet gemakkelijke onderwerp: De vreze des Heeren handelde, heeft hij zich verdiept in de joodse bronnen. Hij zag zelfs visioenen van een loofhut waar joden en christenen elkaar in respect voor elkaars identiteit zouden ontmoeten, een messiaanse loofhut wellicht.

Henk maakte het zichzelf niet gemakkelijk: Miskottes profetische boek Edda en Torah, uitgekomen in 1938, ontmaskerde  de nazi-ideologie als het nieuwe heidendom. Dat had Miskotte scherp gezien, maar zijn diskwalificatie van de Germaanse religie kon niet zomaar worden beaamd. Vreekamp voelde in zichzelf een loyaliteit naar de Veluwse wortels en deed daar ook verslag van.

Henk kende zowel "de tale Kanaäns" als de onrust van het eigen hart, dat zoekt totdat het rust vindt in God. Het zoeken naar diepere bronnen kenmerkte hem: toen ik hem eens de vraag voorlegde of hij misschien Spaanse wortels had vanwege zijn zwarte haardos, vrolijkte hem dat bijzonder op. De vurigheid van de Spaanse mystiek voelde hij ook al als een erfenis.

Het meest kon hij genieten van gezang in een café zoals we dat jaren geleden tijdens de International Council of Christians and Jews in Dublin hadden beleefd. Elkaar ontmoeten bij een lied en het heffen van een glas was voor hem de ware vreugde van de messiaanse tijd. Moge die vreugde nu voorgoed zijn deel zijn.

Marcel Poorthuis

Voorzitter Pardes