Kring 1 versterkt deze houding als volgt: ‘Met een variant op de lugubere voorspelling van Heinrich Heine, “Daar waar men boeken verbrandt, verbrandt men uiteindelijk ook mensen”, waag ik te zeggen: waar men dieren foltert, foltert men uiteindelijk ook mensen.’
Kring 2 bekijkt dierenparabels nader. Hoewel er een formeel onderscheid gemaakt kan worden tussen een parabel en een fabel willen beide ons mensen verhalenderwijs iets duidelijk maken, waarbij dieren een symbolische rol spelen.
Kring 3 en kring 5 behandelen het vraagstuk verdoofd dan wel onverdoofd slachten. Beide kringen schetsten een ruimte die rekening houdt met modern dierenwelzijn.
Kring 4 neemt de Noachitische geboden als uitgangspunt om na te denken over respect voor alle levende wezens.
In kring 6 komt aan het woord advocaat Marco van Duijn, gespecialiseerd in dierenwelzijn.
Als illustraties hebben we gekozen voor moderne kunst in de openbare ruimte, die iets vertelt over de relatie tussen mens en dier.