Tenachon nummer 60

Tenachon nummer 60

Lernen

Tenachon #60 is de laatste in de serie ‘Tora in de westerse cultuur’. Eind 1987 verscheen de eerste Tenachon, met als ondertitel – voluit – ‘De Tora, meegelezen met de […]
Exemplaar aanvragen

Tenachon #60 is de laatste in de serie ‘Tora in de westerse cultuur’. Eind 1987 verscheen de eerste Tenachon, met als ondertitel – voluit – ‘De Tora, meegelezen met de leraren van Talmoed en Midrasj en met de grote Joodse verklaarders van de Middeleeuwen tot heden’. Daarin zetten Eli Whitlau en Yehuda Aschkenasy hun bedoeling uiteen: ‘mensen willen laten delen in het joodse leren (...) om zo te komen tot een herontdekking van de rijkdom van het bijbels denken’. In hun nagedachtenis zijn we dit bij voortduring blijven doen.

In 1961 schreef Hannah Arendt in Between Past and Future over haar visie op onderwijs. Mensen staan tussen verleden en toekomst in, aldus Arendt. Met behulp van wat uit het verleden tot ons komt, kunnen wij bijdragen aan het vormgeven van de toekomst. Hoe we dat moeten doen, hoe verleden en heden een voor de toekomst vruchtbare synthese kunnen aangaan, is hierbij een open vraag. Voor Arendt kan het antwoord erop alleen gevonden worden door denkend, schrijvend en handelend heen en weer te pendelen tussen verleden en heden. Tussen het verleden, dat onherroepelijk bezig is te verdwijnen, en het heden, dat onze toegang is tot de toekomst en waarin wij zullen gaan leven en handelen. Door te ‘lernen’ – Jiddisch voor leren – met dat wat uit het verleden wordt aangereikt over de betekenis van het heden, door met zowel de overlevering als met de huidige situatie in gesprek te gaan, dient zich de toekomst aan.

In deze laatste Tenachon besteden we aandacht aan dat lernen.

Douwe van der Sluis eindigt zijn bijdrage zo: ‘Tenachon zal ophouden te bestaan, maar het zal niet het einde van het leren zijn. Want de geschiedenis zal doorgaan en we zullen steeds weer moeten leren.’

Vanuit de redactie onderschrijven we dit, met onder andere als motivatie – zoals Marcus van Loopik dat in zijn bijdrage schrijft: ‘De democratische aard van het joodse lernen bevat een belangrijke les voor onze huidige samenleving vol polarisatie en ondemocratisch opeisen van het eigen gelijk. Een les die de Schepper meteen al vanaf het begin aan kibbelende hemelwezens voorhield, is dat geen mens de waarheid ten volle voor zichzelf kan opeisen. We moeten blijven leren en zoeken.’

In het volste vertrouwen dat we hiervoor blijvend wegen zoeken, hopen we dat dit laatste nummer ook u inspireert hiermee door te gaan.

Namens de redactie,

Niek de Wilde

Voor een overzicht van alle 60 nummers in de serie ‘Tora in de westerse cultuur’ klik hier.

Aanvraagformulier


Abonneeservice

T 06 – 40 22 89 23
(ma t/m vrij van 9:00-17:00 uur bereikbaar)
tenachon@stichtingpardes.nl
ISSN: 1388-6297
©2024 Stichting PaRDeS | Privacy | Disclaimer
envelopephoneclockmagnifiercrossmenuarrow-right