Wajakheel

Wajakheel

commentaar BIJ Sjemot
- Wajakheel
27 Adar I 5784

Generosity, nedivoet, is een belangrijke eigenschap

door 
Rob Cassuto

Sjemot /Exodus 35:1–38:2   

De sidra Wajakheel (1) wordt in tegenstelling tot de meeste jaren, in dit Joodse schrikkeljaar los van de volgende parasja Pekoedee gelezen, De sidra begint met (nogmaals) de zevende dag van de week als rustdag af te kondigen, de sjabbat. Dan volgt de oproep door Mosjee aan het volk om alle nodige materialen voor de bouw van de tabernakel (miesjkan) en zijn toebehoren bijeen te brengen, goud, zilver, koper, linnen, huiden etc., zoveel als het hart ingeeft.
Waarom staat de instelling van de sjabbat net voor de oproep om geld en goed bij elkaar te brengen? Hoe sacraal het werk aan de tabernakel ook is, de sjabbat is even heilig en dan moet men tijdens de sjabbat het werk neerleggen.

Geven

In het Hebreeuws staat bij het geven als ‘gewillig van hart' de term nedav liboNadav is iemand, wiens daden zuiver voortkomen uit zijn eigen vrije autonome innerlijk. De vrijwilligheid zit dus al ingebakken in het woord nadav, maar wordt dan nog benadrukt door de toevoeging van het woord hart lev, wat nog verder wordt aangescherpt door de bezittelijke uitgang ‘-o': libo, zijn hart.
Vrijgevigheid, generosity, nedivoet, (2) is een belangrijke eigenschap, die als je die cultiveert goed is voor jou en de wereld.

Aan het werk

Iedereen droeg zijn steentje bij in perfecte harmonie, ieders bijdrage paste precies bij die van de ander, iedereen was erop gericht om de Sjechiena, de presentie van de Ene, een waardige plek onder de Israëlieten te bezorgen. Daarom is ieders aandeel als van gelijke waarde te beschouwen, van het aandeel van degene die de spijkers in de omheining timmerde tot het aandeel van de bouwer van de heilige ark. Niemand is verheven boven de ander. Deze gelijke focus op een heilig resultaat, zo benadrukt de Isbitzer Rebbe: Zo is de bouw van de Miesjkan een archetypisch voorbeeld van hoe convergentie van energie, gelijke focus en gebundelde intelligentie kan leiden tot een schoon en bezield resultaat. Het is bijna een handleiding over hoe je een project of bedrijf opzet. Een opzet in goede samenwerking en harmonie.
Het steekt af tegen de polarisatie die we nu kennen; het is nog het prepolarisatie tijdperk. Een paradijselijke voorfase voordat de Israeliëten de politieke arena betreden.

Een blauwdruk voor de meditatie

Onder leiding van Betsaleel ging men, zoals de tekst aangeeft, bij het fabriceren van de tabernakel van buiten naar binnen. Eerst maakte men de vier lagen dekkleden voor de tabernakel etc. Tenslotte komt het heiligste object in het binnenste aan de beurt: het construeren van de heilige ark met zijn gouden deksel gekroond met de twee cherubijnen (cheroeviem). De mysticus ziet in de tabernakel een blauwdruk van de persoon en in de constructie van de tabernakel een allegorie voor het pad van de leerling, die als het ware aan de buitenkant begint op zijn reis naar binnen om al werkend aan zichzelf te komen tot de ervaring van eenheid met het goddelijke. (3)
Misschien heb je ervaringen van die oer eenheid wel eens gehad? Met de Eeuwige, de natuur, in de liturgie of hoe dan ook.


Noten

1. Verschillende commentaren op de parasja Wajakheel en ook Pekoedee zijn te vinden in mijn boek    REIZEN DOOR DE TORA    , deel 1 Genesis en Exodus en elders op de website van PaRDeS

2. Denk eens na over wat generosity voor jou betekent. Maak eens wat tijd voor een zelfonderzoek. Het is een van de eigenschappen die je beoefent als je doet aan Moessar, het Joodse spirituele pad van morele ontwikkeling. Meer over moessar: https://mussar.eu/

3. Wil je meer lezen over deze ideeën ga naar: https://stichtingpardes.nl/torah/parasja-wajakhel-pekoedee/

©2024 Stichting PaRDeS | Privacy | Disclaimer
envelopephoneclockmagnifiercrossmenuarrow-right